- Joanna Morga
Badania pokazują, że nasz stosunek do zwierząt przekłada się nasze relacje z innymi ludźmi; dotyczy to zwłaszcza ludzi z grup postrzeganych jako "obce", np. imigranci czy mniejszości narodowe – powiedziała PAP dr Aleksandra Rabinovitch z Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS w Sopocie.
- Agnieszka Grzelak-Michałowska
FOMO to lęk przed tym, że coś nam umknie, gdy będziemy offline. Może prowadzić do phubbingu – ignorowania realnego otoczenia na rzecz wpatrywania się w telefon. To problem, z którym mierzymy się każdego dnia i święta też nie są od niego wolne – zauważa dr Kinga Stopczyńska z Uniwersytetu Łódzkiego.
- Julia Szymańska
Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na życie: pod względem zdrowotnym i psychicznym - podkreśla naukowiec Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Długotrwały stres i niepewność, związane z tym okresem, doprowadziły u niektórych do rozwoju zespołu stresu popandemicznego, który może wywoływać poważne konsekwencje dla zdrowia psychicznego.
- Klaudia Torchała
Święta nie mogą być przymusem, bo wszystko, co nim jest, jest negatywnie odbierane. Atmosfera świąteczna to nie jest tydzień przy kuchni, ale miła rozmowa przy stole, uśmiechanie się, bycie asertywnym. Nie przeprowadzajmy rewolucji w relacjach z bliskimi, odłóżmy trudne rozmowy na później, a kontrowersyjne tematy ucinajmy kolędami – radzi psycholog Piotr Mosak.
- Anna Bugajska
Jeżeli patrzymy na osobę, która czegoś się boi, jesteśmy w stanie to wyczuć – powiedziała w rozmowie z PAP prof. Ewelina Knapska z Instytutu Nenckiego. Jej badania wskazują, że obserwatorom udzielają się również pozytywne emocje innych.
- Urszula Kaczorowska
Nie jest prawdą, że rewolucja seksualna nie dotarła do Polski w okresie PRL. Wychowanie seksualne było tematem chętnie dyskutowanym na łamach prasy o szerokim zasięgu – wynika z badań przeprowadzonych przez historyczkę z UW Annę Dobrowolską.
- redakcja OKCYDENT
Czytanie dziecku bajek to nie tylko sposób na wspólne spędzenie czasu, ale i pierwszy krok bajkoterapii. Gdy za tym idą rozmowy o bohaterach i ich przeżyciach, a także wspólne zabawy odnoszące się do przeczytanej bajki, mamy do czynienia z jednym z najbardziej skutecznych narzędzi edukacyjnych. Bajkoterapia buduje osobiste zasoby dziecka, pokazuje wzorce zachowań, uczy samoświadomości i regulacji emocji.