- Karolina Duszczyk
Wina produkowano w Polsce już tysiąc lat temu. Klimat sprzyja winiarstwu także teraz, dlatego polscy naukowcy poświęcają liczne badania uprawom winorośli tak, aby były one ekologiczne i opłacalne - mówi dr hab. Mariusz Maciejczak z SGGW w Warszawie.
- redakcja OKCYDENT
Na rynku sadowniczym zachodzą poważne zmiany. W zależności od kategorii owoców Polska znajduje się na globalnym lub unijnym podium, ewentualnie tuż za nim pod względem wielkości produkcji. Sadownicy mierzą się z szeregiem poważnych wyzwań, wśród nich są z łańcuchami dostaw, globalnym zjawiskiem wysokiej inflacji czy rosnąca produkcja w krajach położonych między Polską a Azją.
- redakcja OKCYDENT
Okres pandemii skłonił Polaków do poszukiwania większego metrażu mieszkań. Teraz jednak – wraz z rosnącymi stopami procentowymi, ze wzrostem cen nieruchomości i kosztów utrzymania – do łask wracają mniejsze lokale, również kawalerki. Czynnik cenowy zmusza też klientów, by szukać nieruchomości w małych miejscowościach wokół dużych miast. Stawki za metr kwadratowy są tam prawie o połowę niższe niż w metropoliach.
- redakcja OKCYDENT
Zakopane to jeden z najdroższych rynków nieruchomości w kraju. Wynika to nie tylko z popularności turystycznej tego miasta, ale też z niewielkiej i wciąż malejącej podaży gruntów, których w centrum zimowej stolicy Polski jest coraz mniej. Deweloperzy budują głównie apartamentowce z myślą o turystach. Z kolei np. w Poroninie czy Nowym Targu ceny są dużo niższe i można tam jeszcze znaleźć grunty pod zabudowę.
- Grażyna Śleszyńska
Pozbawiony dostępu do jednolitego rynku Londyn pozostał wprawdzie centrum finansowym Europy, ale wskutek drastycznego spadku eksportu usług finansowych do Unii Europejskiej nie ma śladu po potędze sprzed brexitu.
- redakcja OKCYDENT
– Polscy przedsiębiorcy nie wiedzą, w jaki sposób fachowo zarządzać, i nie myślą w kategoriach „think big” – mówi dr Mateusz Grzesiak. Dlatego sektor MŚP jest w Polsce tak rozdrobniony, rodzime firmy stosunkowo rzadko myślą o ekspansji, brak im strategii employer brandingu. Aby osiągnąć sukces, polscy przedsiębiorcy powinni podnosić swoje kompetencje dotyczące zarządzania i marketingu za pomocą nowoczesnych narzędzi.
- redakcja OKCYDENT
Członkowie społeczności LGBT+ stanowią 10 proc. polskich konsumentów. To zamożna grupa, mająca dużą siłę nabywczą i chętnie inwestująca w siebie. Kobiety LGBT+ najwięcej pieniędzy wydają na zdrową, naturalną żywność, mężczyźni chętnie kupują produkty do pielęgnacji twarzy i ciała. Społeczność nieheteronormatywna jest bardziej aktywna fizycznie i towarzysko, uprawia sport i często spędza wieczory w klubach i kawiarniach.